Poradniki dla klienta

Jak zabezpieczyć swoje sprawy bankowe na wypadek śmierci? Jak postępować po śmierci bliskiej osoby?

Myślenie o śmierci nigdy nie jest łatwe, ale warto zawczasu zadbać o to, żeby po naszym odejściu bliscy nie musieli borykać się z problemami formalnymi i finansowymi. Ten poradnik pokazuje, jak odpowiedzialnie przygotować swoje sprawy bankowe na 
wypadek śmierci, a także jak postępować po śmierci bliskiej osoby, aby zapewnić spokój, porządek i bezpieczeństwo finansowe rodzinie.

Sporządź listę swoich rachunków i zobowiązań

  1. Zrób spis wszystkich swoich kont bankowych, lokat, kart, kredytów, pożyczek i polis ubezpieczeniowych.
  2. Do listy możesz dodać numery rachunków oraz nazwy banków, ale nigdy nie zapisuj loginów, haseł ani PIN-ów!
  3. Listę przechowuj w bezpiecznym miejscu, np. w zamkniętej kopercie w domu lub u zaufanego notariusza.
  4. Regularnie aktualizuj dane (np. raz w roku).
  5. Nie zostawiaj informacji umożliwiających logowanie – to niebezpieczne i ryzykowne.

Skorzystaj z dyspozycji wkładem na wypadek śmierci (tzw. zapis bankowy)

  1. Każdy posiadacz konta oszczędnościowego, oszczędnościowo-rozliczeniowego lub lokaty może złożyć w banku zapis bankowy, czyli dyspozycję wypłaty środków na wypadek śmierci.
  2. W dyspozycji wskazujesz osoby, które otrzymają środki po Twojej śmierci – mogą to być tylko: małżonek / małżonka oraz dzieci, wnuki, prawnuki (zstępni), a także rodzice, dziadkowie, pradziadkowie (wstępni) albo rodzeństwo zmarłego.
  3. Limit wypłaty z takiej dyspozycji to obecnie ok. 175 tys. zł (20-krotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw na miesiąc poprzedzający datę śmierci).
  4. Co ważne, limit dotyczy wszystkich banków. Ta zasada ma na celu ochronę spadkobierców, żeby nie omijać przepisów o postępowaniu spadkowym i nie rozdysponować wszystkich środków.
  5. Pieniądze wypłacane z zapisu nie wchodzą do spadku, więc bliscy mogą je otrzymać szybciej – bez czekania na zakończenie postępowania spadkowego.
  6. Dyspozycję możesz w każdej chwili zmienić lub odwołać. Przy zawieraniu umowy rachunku bank poinformuje Cię o zasadach składania dyspozycji na wypadek śmierci.
  7. Po Twojej śmierci bank poinformuje osobę uprawnioną o możliwości wypłaty określonej kwoty zapisu, dlatego pamiętaj o aktualizowaniu adresu tej osoby.
  8. Możesz nadać zaufanej osobie pełnomocnictwo do swojego konta – pozwoli jej ono wykonywać operacje finansowe.
  9. Pełnomocnictwo traci ważność w chwili śmierci, ale może pomóc w codziennych sprawach w czasie choroby.
  10. Zakres uprawnień można ograniczyć (np. tylko do wpłat i wypłat gotówki).

Możesz mieć wspólne konto z inną osobą, np. małżonkiem

  1. Jeśli macie wspólny rachunek, sprawdźcie w banku, co stanie się po śmierci jednego z Was.
  2. Upewnij się, czy Twój małżonek jest współposiadaczem konta, a nie tylko pełnomocnikiem.
  3. Warto poprosić bank o wyjaśnienie zasad obowiązujących w takiej sytuacji na podstawie umowy i obowiązujących regulaminów. Dowiedz się, czy możesz zawnioskować o zmianę rodzaju rachunku na indywidualny.

Poinformuj rodzinę, gdzie masz rachunki

  1. Możesz poinformować bliskich, w jakich bankach masz konta – bez przekazywania im danych logowania.
  2. W razie śmierci Twoi spadkobiercy będą mogli uzyskać zbiorczą informację o rachunkach z Centralnej Informacji o Rachunkach Bankowych (CIR).
  3. CIR pozwala sprawdzić, w jakich bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowokredytowych (SKOK-ach) prowadzono Twoje rachunki. Szczegóły dostępne na stronie KIR w zakładce Nasza oferta.
  4. Aby skorzystać z usługi, spadkobierca składa odpowiedni wniosek w wybranym przez siebie banku lub SKOK-u. Bank lub SKOK kieruje zapytanie do Centralnej informacji, a Centralna informacja kieruje zapytanie do wszystkich banków i SKOK-ów. Spadkobierca musi okazać w banku prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia oraz wykazać, że jest spadkobiercą wskazanym w tym dokumencie, np. w oparciu o dowód osobisty.

Przemyśl, co stanie się z kredytami i kartami

  1. Jeśli masz kredyt, zapytaj bank, czy jest on objęty ubezpieczeniem na wypadek śmierci i jakie są warunki ubezpieczenia – wówczas zobowiązanie może spłacić ubezpieczyciel.
  2. Pamiętaj, że po śmierci kredytobiorcy dług przechodzi na spadkobierców, ale tylko do wartości majątku, który dziedziczą.

Przygotuj tzw. „kopertę bezpieczeństwa”

  1. W „kopercie bezpieczeństwa” możesz umieścić listę banków, ubezpieczeń i inwestycji, kopie umów i polis, dane kontaktowe do notariusza lub prawnika, informacje o osobach, które mają być powiadomione po Twojej śmierci.
  2. Kopertę przechowuj w miejscu znanym bliskim lub u notariusza.
  3. W kopercie nie trzymaj loginów, haseł czy PIN-ów!

Pomyśl o testamencie

  1. Testament to najpewniejszy sposób, by wskazać, kto i co po Tobie dziedziczy.
  2. Jeśli masz majątek w kilku bankach lub inwestycjach, testament pozwoli uniknąć sporów między spadkobiercami.
  3. W testamencie możesz też wskazać, że złożyłeś zapis bankowy – by ułatwić jego realizację.
  4. Rozważ sporządzenie testamentu u notariusza – jest to najbezpieczniejsza forma testamentu i może ułatwić Twoim spadkobiercom dziedziczenie.

Regularnie aktualizuj dokumenty

  1. Raz do roku przejrzyj swoje umowy, dyspozycje i listę rachunków.
  2. Usuń nieaktualne informacje i dopisz nowe.
  3. Jeśli zmieniasz bank, możesz złożyć nową dyspozycję wkładem na wypadek śmierci.

Jak po śmierci bliskiej osoby sprawdzić stan konta i ewentualne długi

  1. Po śmierci posiadacza rachunku bank ma obowiązek zachowania tajemnicy bankowej – oznacza to, że nie może udzielać informacji o stanie konta ani o kredytach komukolwiek poza osobami uprawnionymi. Takimi osobami są spadkobiercy, którzy przedstawią w banku tytuł prawny do spadku, czyli: 
    1. notarialny akt poświadczenia dziedziczenia; lub
    2. prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.
  2. Po przedstawieniu tych dokumentów bank musi udzielić informacji o rachunkach, lokatach i zobowiązaniach zmarłego (np. kredytach, kartach kredytowych). Nie wystarczy sam akt zgonu czy dowód pokrewieństwa – konieczne jest formalne potwierdzenie dziedziczenia.
  3. Jeśli spadkobiercy chcą poznać, czy zmarły pozostawił długi, mogą skorzystać z BIK S.A. lub wystąpić do banków, w których przypuszczalnie miał zobowiązania lub też skorzystać z Centralnej Informacji o Rachunkach Bankowych (CIR) w celu 
    sprawdzenia, w jakich instytucjach finansowych zmarły posiadał rachunki.

Co się dzieje z pieniędzmi na koncie posiadacza

  1. Środki zgromadzone na jego rachunkach wchodzą do masy spadkowej
  2. i podlegają ogólnym zasadom dziedziczenia. Wyjątki od tej zasady wynikają z przepisów prawa i dotyczą
    1.  zwrotu kosztów pogrzebu – bank może wypłacić środki osobie, która udokumentuje poniesione wydatki (np. rachunkami z zakładu pogrzebowego). Kwota nie może przekroczyć zwyczajowych kosztów pogrzebu.
    2. zwrotu nienależnych świadczeń emerytalno-rentowych – bank ma obowiązek zwrócić do ZUS lub KRUS środki przelane po śmierci posiadacza rachunku.
    3. wypłaconych dyspozycji na wypadek śmierci.
  3. Pozostałe środki są wypłacane spadkobiercom, którzy przedstawią w banku dokumenty potwierdzające ich prawa (akt notarialny lub postanowienie sądu). Takie dokumenty określają: krąg spadkobierców, wysokość ich udziałów oraz podstawę dziedziczenia (ustawową lub testamentową). Nie wskazują natomiast, jak mają zostać podzielone konkretne składniki majątku – dlatego w przypadku wielu spadkobierców konieczne jest przeprowadzenie działu spadku (umownego lub sądowego).
  4. Jeżeli spadkobierca jest jeden – sprawa jest prosta: bank po przedstawieniu dokumentów może dokonać wypłaty środków.
  5. Jeśli spadkobierców jest kilku, wypłata może nastąpić dopiero po:
    1. złożeniu w banku wspólnego oświadczenia o podziale środków,
    2. zawarciu notarialnej umowy o dział spadku,
    3. lub prawomocnym orzeczeniu sądu, który wskaże, komu należą się pieniądze z rachunku.

Jak uzyskać potwierdzenie dziedziczenia

Aby otrzymać tytuł prawny do spadku (niezbędny m.in. w banku), można skorzystać z dwóch dróg:

  1. u notariusza:
    1. Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.
    2. Wymagane są dokumenty: akty stanu cywilnego (zgonu, urodzenia, małżeństwa) oraz dowody tożsamości spadkobierców.
    3. Wszyscy spadkobiercy muszą stawić się jednocześnie i zgodnie oświadczyć, kto 
      dziedziczy.
    4. Akt poświadczenia dziedziczenia jest równoważny z orzeczeniem sądu i natychmiast zyskuje moc prawną po zarejestrowaniu w systemie informatycznym,
  2. w sądzie:
    1. Jeśli spadkobiercy nie są zgodni lub nie mogą się wspólnie stawić, należy złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku w sądzie.
    2. Sąd, po rozpoznaniu sprawy, wydaje postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, które staje się prawomocne po upływie terminu na złożenie apelacji.

Podsumowanie
Zabezpieczenie swoich spraw bankowych to wyraz odpowiedzialności i troski o bliskich. Dzięki kilku prostym działaniom możesz oszczędzić rodzinie stresu i problemów formalnych, a sobie dać poczucie spokoju.

Najważniejsze, co możesz zrobić już dziś:

  • złożyć dyspozycję na wypadek śmierci,
  • poinformować bliskich, gdzie masz rachunki,
  • nie udostępniać loginów i haseł,
  • upewnić się, że kredyty są ubezpieczone,
  • przechowywać ważne dokumenty w bezpiecznym miejscu,
  • regularnie aktualizować wszystkie informacje.

A jeśli śmierć dotknie kogoś z Twoich bliskich, pamiętaj, że:

  • bank ma obowiązek zachowania tajemnicy bankowej, ale udzieli informacji spadkobiercom po przedstawieniu tytułu prawnego do spadku (aktu notarialnego lub postanowienia sądu);
  • środki na rachunkach wchodzą do masy spadkowej i są dzielone zgodnie z zasadami dziedziczenia;
  • potwierdzenie dziedziczenia można uzyskać u notariusza lub w sądzie – to niezbędny krok, by otrzymać środki z kont zmarłego.

Dbając o porządek w swoich finansach i znając procedury po śmierci bliskiej osoby, chronisz swoich najbliższych i pomagasz im spokojnie przejść przez trudny czas